O biografie
1939-1946
1946-1953
1953-1957
1957-1963
1963-1968
1968-1970
1970-1972
1972-1978
1978-1982
1982-1986
1986-1990
1990-1998
1998-2002
Studii
Activitatea academica
Evenimente
Premii si distinctii
 
Home > Biografie > O biografie > 1957-1963
O biografie:  1957-1963 Pagina 1 2 3 4 5 6 7

S-a înţeles bine cu Kós, cu toate că, profesional, erau diferiţi. Ladea mergea pe linia şcolii franceze. Bourdelle era Dumnezeul sculpturii, alături de Michelangelo. În atelier avea, la revedere, Biblia şi două albume - Michelangelo şi Bourdelle. Nu avea nevoie de alceva. El "citea" zilnic formele sculpturii. "Lectura" formelor, a spaţiului a fost o revelaţie. Din păcate, mulţi sculptori nu şi-au însuşit această lecţie. Ladea a fost un modelator, prin excelenţă. Lucra pe planuri, pe expresivitatea suprafeţei. Aceasta a fost ceva nou faţă de lecţia învăţată până atunci.

 


O formă nedefinită de planuri nu e o formă, e un volum, nu are încă expresie, spunea maestrul. în sculptura academică maghiară fusese cultul formelor rotunde. Aşa a lucrat şi Kós, şi Vetro, mergând pe linia şcolii lui Megyesi Ferenc. Faţă de ei, Ladea "rupea" formele. Delimita forma cu suprafeţe. "De unde şi până unde" erau întrebările la care sculptura trebuia să răspundă. La un portret unde fruntea nu era clar definită, corectura o făcea în termeni de arhitectură: trebuia definit un plan frontal, planurile laterale şi cele intermediare - care puteau fi nenumărate, pentru a "aproxima" forma finală.

 

 

 

 

 

Home | Biografie | Opera | Expoziţii | Colecţii | Opinii | Pesonal